Rubrik

Den kraftigt berusade mannen, som är i 30-årsåldern, tänkte ta bussen hem efter en våt festkväll på krogen i Uddevalla. Men någonstans gick det helt fel, han minns själv inte hur det gått till.

Under tidiga morgontimmar ringde mannen från sin mobiltelefon till sina föräldrar och sa att han var i skogen och att där fanns hällristningar. Föräldrarna kontaktade polisen som gav sig till Brastad för att söka efter den försvunne. Det var närmare 20 minusgrader och mannen var inte klädd för att vistas ute någon lägre tid.

– Vi fick uppgifterna om Brastad och hällristningar, så vi gav oss dit för att leta, säger Håkan Larsson vid Uddevallapolisen.

När polisen letade efter mannen i Brastad kom ett samtal till 112, från Hundföraralliansens hunddagis på Stadsfjället norr om Uddevalla. Där hade en man knackat på fönstret och Per Carlsson tittat ut och sett mannen.

– Jag hade jourtjänst och sov på dagiset, säger Per Carlsson. Utanför stod killen. Han var väldigt medtagen och när jag gick ut till honom ramlade han omkull.

Per visste inte riktigt vad han skulle göra, för mannen kunde inte gå. Men Per baxade in honom i en hundbox som var varm och go. Han lyckades få av mannen kläderna.

– Byxorna var helt stelfrusna, som istappar, berättar Per. Jag fick ta hammaren och slå sönder isen för att kunna klippa upp dem.

Mannen fick ligga i hundboxen och återfå värmen, han fick en kopp kaffe och kunde sedan berätta för Per att han irrat runt i skogen. Han hade inte en aning om var han varit, eller hur han hamnat där.

– Det var ju synd om killen. Han hade visst tänkt lägga sig under en gran, men om han gjort det hade han aldrig överlevt. Jag tror inte han hade klarat sig länge till om jag inte fått in honom i värmen, säger Per.

Mannen berättade för Per att han knackat på i ett annat hus, men blivit ivägkörd därifrån.

– Det kan jag förstå, för han såg verkligen hemskt ut. Hade jag inte haft hundarna är jag inte säker på att jag gått ut jag heller, säger han. Men det var en snäll kille, så det var ingen fara alls.

Tack vare Per Carlssons insats kunde mannen återvända hem utan några allvarliga skador.

– Det känns ju skönt att det gick så bra, säger Per Carlsson.

Vilken tur han hade ;)

Kram Lina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0