Tips på att ta kort!

Hejsan,
Som nybörjare i foto behöver jag lite tips hur man lyckas att ta en bra natur bild.

Vad ska man tänka på?
Vad ska det helst vara för väder?
Hur ska man göra när man fotar djur?
Hur ska man få en bra bild på havet?

Ja det var allt tror jag. 
Svara gärna tack, och ha en bra dag:)
Nu är jag inte väärsta naturfotografen utan bara en stackars amatör som varit några gånger i skogen och fotat. Men jag har lärt mig några saker efter att ha browsat igenom några 1000 ointressanta bilder som jag tagit.

* Vad ska man tänka på?
Kika på det du tänkt ta en bild på genom sökaren o fundera över om det är intressant över huvud taget. (Jag har hundratals bilder som är helt ointressanta och slänger några varje dag typ... det är så lätt när man är i naturen att bara fota, typ, skog.. vanlig ointressant skog (kan ju också vara fint ibland men...)) Titta efter om ljuset faller på nått speciellt sätt eller om det finns nått läckert att lägga i förgrunden.. 

Testa olika vinklar runt det du ska fota och så vidare. Fota träd kan man göra underifrån, uppifrån och när dom ligger ner, längs efter och frammifrån.. 

Tänk på hur ljuset faller på det du ska fota, försök få den bästa vinkeln.. den som tilltalar dig mest.. kan också vara värt att underexponera nått steg för lite mustigare färger. Särskilt om det är soligt. Kanske behöver du bara vänta tills ett moln passerar solen för att få lite ballare ljus. Det bildas också en rätt häftig effekt ibland när solen precis bryter fram bakom ett moln.

Har du en väldigt ljus himmel som bakgrund så är det lite klurigt att inte överexponera den.. har ingen bra lösning på det förutom standardvarianten: Stativ och två exponeringar samt lägg ihop dom i photoshop.. jag brukar också prova underexponera här o se om jag kan få resten av bilden tillräckligt ljus.


* Vad ska det helst vara för väder?
Jag gillar morgonsol.. jag brukar försöka vara ute kanske en timma efter solen gått upp och fota.. annars kanske precis efter regn, har inte provat det än eftersom det inte regnat nått nämnvärt i sommar men jag kan tänka mig att färgerna blir ballare och så.

* Hur ska man göra när man fotar djur?
Några gånger har jag tagit med ett liggunderlag och satt mig i värsta lövskogen eller värsta tallriset och väntat en stund. Då brukar det dyka upp en massa småfågel som hoppar omkring bland grenarna. Inga häftiga rörelser dock.. då upptäcks man snabbt.. gäller o röra sig sakta när man sätter kameran till ögat. Vill man fota annat kan man använda camoflague (eller hur det stavas) eller gömsle o sätta sig för att vänta nånstans något dygn.. men det har jag inte heller provat än.. har dock planer på det. 

* Hur ska man få en bra bild på havet?
Tyvärr inga kreativa tips här.. kommer inte på nått riktigt.. jag brukar bara fota havet.. men även här borde ju ljuset spela in. Morgonsol över havet med lite vågor och fånga reflexerna som bildas.. dimma på havet.. solnedgångar (tänk på liten bländare (tror jag hehe)).

Sådär, hoppas du hittar några bra tips där.. det där är saker jag brukar prova i alla fall.. men jag har som sagt inte fotat så mycket så du får säkert fler bättre tips sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0